Szkoła Podstawowa z Oddziałami Sportowymi nr 5 w Goleniowie w ramach pracy Zespołu
ds. Profilaktyki przy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizuje
zadania zawarte w szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym.
Obejmują one obszary:
Zdrowie psycho-fizyczne dzieci i młodzieży.
Kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych i proekologicznych:
- akcja „Sprzątanie Świata”
- „Dzień Profilaktyki” w szkole w tym działania „Trzymaj formę” gdzie młodzież
i dzieci uczą się zdrowych nawyków żywieniowych , spotykają ze
specjalistami z dziedziny zdrowia, poruszając problem bulimii i anoreksji. - Europejski Tydzień Sportu Be-Aktive kształtujący w świadomości młodych
ludzi potrzebę kultury fizycznej. - zapoznanie uczniów z procedurami bezpieczeństwa w celu przeciwdziałania
COVID-19 przez pedagoga i psychologa w szkole oraz pogadanka w celu
poznania wszelkich obaw i lęków związanych z pandemią i zapobieganie im
Kształtowanie prawidłowych postaw wychowawczych oraz poczucia bezpieczeństwa
dzieci i młodzieży.
Zapobieganie agresji i przemocy w szkole przez:
- udział dzieci w rekomendowanych programach profilaktycznych oraz
pogadankach i warsztatach tematycznych prowadzonych przez pedagoga
szkolnego i wychowawców klas. - udział uczniów w zajęciach ART i zajęciach rozwijających kompetencje
emocjonalno-społeczne. Zajęcia te prowadzone są przez specjalistów dla
uczniów kierowanych na wniosek wychowawcy, Rady Pedagogicznej lub
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. - profilaktyczne działania z udziałem przedstawicieli KPP w Goleniowie w celu
zapoznania uczniów z obowiązującym prawem oraz konsekwencji wynikającej
z odpowiedzialności prawnej w szczególności w przypadkach stosowania
przemocy i agresywnego zachowania oraz przemocy w sieci –
„cyberprzemoc”. Zajęcia obejmowały także problem ofiar takiej przemocy,
dalszego systemu wsparcia i skutecznego radzeniu sobie z problemem. - propagowanie bezpiecznego zachowania w internecie poprzez zajęcia z
nauczycielem informatyki, wychowawcy i pedagoga szkolnego. - wdrażanie skutecznych działań z zakresu profilaktyki uzależnień
behawioralnych przez wdrażanie rekomendowanych programów
profilaktycznych oraz działań wychowawczych i psychologiczno-
pedagogicznych w klasach. - edukacja młodzieży szkolnej z zakresu zapobiegania HIV/AIDS, skutków
stosowania środków uzależniających tj. papierosy, dopalacze, alkohol,
narkotyki. Zajęcia są prowadzone przez wychowawców, nauczyciela biologii,
wychowania do życia w rodzinie i pedagoga szkolnego. - spotkania dla rodziców w ramach działań profilaktycznych wobec zagrożeń społecznych tj. przemoc w sieci, pierwszy kontakt dziecka z używkami oraz grupami dysfunkcyjnymi lub zagrażającymi zdrowiu i bezpieczeństwu dziecka.
Podejmowanie działań z zakresu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży:
- budowanie pozytywnego klimatu szkoły i przynależności do całej
społeczności szkolnej - tworzenie aktywnie działającej grupy uczniów na rzecz społeczności
lokalnej tj. wolontariat i pojedyncze działania związane z okresem
świąt. - praca nad budowaniem pozytywnej samooceny dziecka i
umiejętnością uczenia się i pracy. - budowanie szacunku do innych osób przez spotkania z ciekawymi
osobami, autorytetami, ludźmi wykonującymi różne zawody
zapraszanymi na lekcje wychowawcze oraz zajęcia z pedagogiem,
psychologiem i wychowawcą w formie dyskusji lub warsztatów. - działania mające na celu posiadanie zgodnie z wiekiem rozwojowym
dziecka zdolności do życia w społeczności szkolnej, rodzinie i grupie
rówieśniczej i podtrzymywania głębszych relacji tj. przyjaźń i miłość. - tworzenie okazji do doświadczania sukcesu przez dzieci i
rozpoznawania własnych osiągnięć - ustanowienie regulaminu szkolnego i niezgoda na przemoc i wszelkie
przejawy demoralizacji. - indywidualna pomoc psychologiczna dla ucznia i rodzica. (obejmuje
też działania interwencyjne i specjalistyczne).
Obszar szkoleniowo-prawny w zakresie szkolnej profilaktyki:
- przeprowadzenie spotkań dla rodziców w celu zapoznania z dokumentacją
szkolną, WZO, prawami i obowiązkami ucznia, realizowanym Programem
Wychowawczo-Profilaktycznym oraz obowiązującej na terenie szkoły
procedurze bezpieczeństwa w celu zapobiegania i przeciwdziałania
COVID-19 - prowadzenie wewnętrznych szkoleń dla nauczycieli z zakresu informatyki,
zagrożeń cyberprzemocą i zabezpieczeniami w sieci - prowadzenie procedury Niebieskiej Karty
- współpraca z KPP w Goleniowie w formie spotkań informacyjnych z
wychowawcami klas oraz sytuacjach indywidualnych interwencji w
sprawie uczniów i ich rodzin. - współpraca z kuratorami sądowymi i asystentami rodzin w sprawach
dotyczących funkcjonowania w rodzinie naszych uczniów. - współpraca z PCPR w sprawie pomocy dla dzieci i ich rodzin.
- współpraca z CUS w Goleniowie w związku z trudną sytuacją socjalno-
bytową naszych uczniów. - współpraca z Gminną Komisją Problemów Alkoholowych w celu
prowadzenia w szkołach i środowisku lokalnym spójnych działań
profilaktyczno-wychowawczych. - kierowanie trudnych i zagrażających bezpieczeństwu dziecka spraw do
Sądu Rejonowego w Goleniowie – Wydział Rodzinny i Nieletnich.
Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym:
- prowadzenie dla uczniów rekomendowanych programów profilaktycznych
obejmujących uzależnienia od alkoholu i środków psychoaktywnych oraz
wzmacniania czynników chroniących takich jak: umiejętność odpierania presji
rówieśniczej, kształtowanie norm i zasad postepowania i komunikację z
rodzicami oraz wiedzę na temat konsekewencji używania substancji. - kierowanie rodziców jako kluczowych osób mających wpływ na proces
wychowania dzieci i młodzieży do „Szkoły dla Rodziców” i terapeutów celem
pogłębienia umiejętności wychowawczych i relacji z dzieckiem. - indywidualna pomoc psychologiczna w szkole dla dzieci i ich rodziców celem
przeciwdziałania inicjacji alkoholowej, palenia papierosów, zażywania
narkotyków, dopalaczy i leków a także podejmowania wczesnej aktywności
seksualnej, zachowania agresywne i przestępcze. - prowadzenie przez wychowawców i przedstawicieli policji w klasach zajęć dla
uczniów na temat podejmowania przez nich zachowań ryzykownych w
środowisku i internecie oraz wynikających z tego zagrożeń i
odpowiedzialności prawnej. - modelowanie pozytywnych zachowań uczniów z uwzględnieniem okresu
dojrzewania, niezależności, poszukiwania tożsamości i potrzeby akceptacji
przez warsztaty pedagogiczne, indywidualne poradnictwo pedagogiczno-
psychologiczne dla uczniów. - interwencje wychowawcze w przypadkach problemów psychologicznych i
społecznych z dzieckiem w szkole. - monitorowanie postępów w nauce, sytuacji rodzinnej i relacji rówieśniczej
dziecka.