Szkoła Podstawowa z Oddziałami Sportowymi nr 5 w Goleniowie w ramach pracy Zespołu
ds. Profilaktyki przy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizuje
zadania zawarte w szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym.
Obejmują one obszary:

Zdrowie psycho-fizyczne dzieci i młodzieży.
Kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych i proekologicznych:

  • akcja „Sprzątanie Świata”
  • „Dzień Profilaktyki” w szkole w tym działania „Trzymaj formę” gdzie młodzież
    i dzieci uczą się zdrowych nawyków żywieniowych , spotykają ze
    specjalistami z dziedziny zdrowia, poruszając problem bulimii i anoreksji.
  • Europejski Tydzień Sportu Be-Aktive kształtujący w świadomości młodych
    ludzi potrzebę kultury fizycznej.
  • zapoznanie uczniów z procedurami bezpieczeństwa w celu przeciwdziałania
    COVID-19 przez pedagoga i psychologa w szkole oraz pogadanka w celu
    poznania wszelkich obaw i lęków związanych z pandemią i zapobieganie im

Kształtowanie prawidłowych postaw wychowawczych oraz poczucia bezpieczeństwa
dzieci i młodzieży.

Zapobieganie agresji i przemocy w szkole przez:

  • udział dzieci w rekomendowanych programach profilaktycznych oraz
    pogadankach i warsztatach tematycznych prowadzonych przez pedagoga
    szkolnego i wychowawców klas.
  • udział uczniów w zajęciach ART i zajęciach rozwijających kompetencje
    emocjonalno-społeczne. Zajęcia te prowadzone są przez specjalistów dla
    uczniów kierowanych na wniosek wychowawcy, Rady Pedagogicznej lub
    Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
  • profilaktyczne działania z udziałem przedstawicieli KPP w Goleniowie w celu
    zapoznania uczniów z obowiązującym prawem oraz konsekwencji wynikającej
    z odpowiedzialności prawnej w szczególności w przypadkach stosowania
    przemocy i agresywnego zachowania oraz przemocy w sieci –
    „cyberprzemoc”. Zajęcia obejmowały także problem ofiar takiej przemocy,
    dalszego systemu wsparcia i skutecznego radzeniu sobie z problemem.
  • propagowanie bezpiecznego zachowania w internecie poprzez zajęcia z
    nauczycielem informatyki, wychowawcy i pedagoga szkolnego.
  • wdrażanie skutecznych działań z zakresu profilaktyki uzależnień
    behawioralnych przez wdrażanie rekomendowanych programów
    profilaktycznych oraz działań wychowawczych i psychologiczno-
    pedagogicznych w klasach.
  • edukacja młodzieży szkolnej z zakresu zapobiegania HIV/AIDS, skutków
    stosowania środków uzależniających tj. papierosy, dopalacze, alkohol,
    narkotyki. Zajęcia są prowadzone przez wychowawców, nauczyciela biologii,
    wychowania do życia w rodzinie i pedagoga szkolnego.
  • spotkania dla rodziców w ramach działań profilaktycznych wobec zagrożeń społecznych tj. przemoc w sieci, pierwszy kontakt dziecka z używkami oraz grupami dysfunkcyjnymi lub zagrażającymi zdrowiu i bezpieczeństwu dziecka.

Podejmowanie działań z zakresu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży:

  • budowanie pozytywnego klimatu szkoły i przynależności do całej
    społeczności szkolnej
  • tworzenie aktywnie działającej grupy uczniów na rzecz społeczności
    lokalnej tj. wolontariat i pojedyncze działania związane z okresem
    świąt.
  • praca nad budowaniem pozytywnej samooceny dziecka i
    umiejętnością uczenia się i pracy.
  • budowanie szacunku do innych osób przez spotkania z ciekawymi
    osobami, autorytetami, ludźmi wykonującymi różne zawody
    zapraszanymi na lekcje wychowawcze oraz zajęcia z pedagogiem,
    psychologiem i wychowawcą w formie dyskusji lub warsztatów.
  • działania mające na celu posiadanie zgodnie z wiekiem rozwojowym
    dziecka zdolności do życia w społeczności szkolnej, rodzinie i grupie
    rówieśniczej i podtrzymywania głębszych relacji tj. przyjaźń i miłość.
  • tworzenie okazji do doświadczania sukcesu przez dzieci i
    rozpoznawania własnych osiągnięć
  • ustanowienie regulaminu szkolnego i niezgoda na przemoc i wszelkie
    przejawy demoralizacji.
  • indywidualna pomoc psychologiczna dla ucznia i rodzica. (obejmuje
    też działania interwencyjne i specjalistyczne).

Obszar szkoleniowo-prawny w zakresie szkolnej profilaktyki:

  • przeprowadzenie spotkań dla rodziców w celu zapoznania z dokumentacją
    szkolną, WZO, prawami i obowiązkami ucznia, realizowanym Programem
    Wychowawczo-Profilaktycznym oraz obowiązującej na terenie szkoły
    procedurze bezpieczeństwa w celu zapobiegania i przeciwdziałania
    COVID-19
  • prowadzenie wewnętrznych szkoleń dla nauczycieli z zakresu informatyki,
    zagrożeń cyberprzemocą i zabezpieczeniami w sieci
  • prowadzenie procedury Niebieskiej Karty
  • współpraca z KPP w Goleniowie w formie spotkań informacyjnych z
    wychowawcami klas oraz sytuacjach indywidualnych interwencji w
    sprawie uczniów i ich rodzin.
  • współpraca z kuratorami sądowymi i asystentami rodzin w sprawach
    dotyczących funkcjonowania w rodzinie naszych uczniów.
  • współpraca z PCPR w sprawie pomocy dla dzieci i ich rodzin.
  • współpraca z CUS w Goleniowie w związku z trudną sytuacją socjalno-
    bytową naszych uczniów.
  • współpraca z Gminną Komisją Problemów Alkoholowych w celu
    prowadzenia w szkołach i środowisku lokalnym spójnych działań
    profilaktyczno-wychowawczych.
  • kierowanie trudnych i zagrażających bezpieczeństwu dziecka spraw do
    Sądu Rejonowego w Goleniowie – Wydział Rodzinny i Nieletnich.

Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym:

  • prowadzenie dla uczniów rekomendowanych programów profilaktycznych
    obejmujących uzależnienia od alkoholu i środków psychoaktywnych oraz
    wzmacniania czynników chroniących takich jak: umiejętność odpierania presji
    rówieśniczej, kształtowanie norm i zasad postepowania i komunikację z
    rodzicami oraz wiedzę na temat konsekewencji używania substancji.
  • kierowanie rodziców jako kluczowych osób mających wpływ na proces
    wychowania dzieci i młodzieży do „Szkoły dla Rodziców” i terapeutów celem
    pogłębienia umiejętności wychowawczych i relacji z dzieckiem.
  • indywidualna pomoc psychologiczna w szkole dla dzieci i ich rodziców celem
    przeciwdziałania inicjacji alkoholowej, palenia papierosów, zażywania
    narkotyków, dopalaczy i leków a także podejmowania wczesnej aktywności
    seksualnej, zachowania agresywne i przestępcze.
  • prowadzenie przez wychowawców i przedstawicieli policji w klasach zajęć dla
    uczniów na temat podejmowania przez nich zachowań ryzykownych w
    środowisku i internecie oraz wynikających z tego zagrożeń i
    odpowiedzialności prawnej.
  • modelowanie pozytywnych zachowań uczniów z uwzględnieniem okresu
    dojrzewania, niezależności, poszukiwania tożsamości i potrzeby akceptacji
    przez warsztaty pedagogiczne, indywidualne poradnictwo pedagogiczno-
    psychologiczne dla uczniów.
  • interwencje wychowawcze w przypadkach problemów psychologicznych i
    społecznych z dzieckiem w szkole.
  • monitorowanie postępów w nauce, sytuacji rodzinnej i relacji rówieśniczej
    dziecka.